LATEST PUBLICATIONS

List of Publications and Scientific Contributions 
(pdf-Download)

2021-2020

Scientific Publications:

Makarova, E., Schmoelz, A., Proyer, M., Kremsner, G., Prummer, S. & Renggli, S. (2021). International Perspectives on Digital Games and Inclusion. Digital Culture & Education, 13(2), 1-5.

 

Keller, Ch., Doering, A. K. & Makarova E. (2021). The Potential of Serious Games to Foster Learning among Children and Adolescents with Disabilities: A Systematic Review. Digital Culture & Education, 13(2), 6-36. 

Sidler, P., Kassis, W., Makarova, E. & Janouscha, C. (2021). Assessing attitudes towards mutual acculturation in multicultural schools: Conceptualisation and validation of a four-dimensional mutual acculturation attitudes scale. International Journal of Intercultural Relations, 84, 300-314.

Kaqinari, T. Makarova, E., Audran, J., Doering, A. K, Göbel, K. & Kern, D. (2021). The switch to online teaching during the first COVID-19 lockdown: A comparative study at four European universities. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(5), online.

 Makarova, E., Döring, A. K., Auer, P., ‘t Gilde, J., & Birman, D. (2021). School adjustment of ethnic minority youth: a qualitative and quantitative research synthesis of family-related risk and resource factors. Educational Review (published online 15 April 2021).

Bosson, J. K., Jurek, P., Vandello, J. A., … Makarova, E., … et al. (2021). Psychometric Properties and Correlates of Precarious Manhood Beliefs in 62 NationsJournal of Cross-Cultural Psychology (published online March 4, 2021).

Göbel, K., Makarova, E., Neuber, K. & Kaqinari, T. (2021). Der Übergang zur digitalen Lehre an den Universitäten Duisburg-Essen und Basel in Zeiten der Corona-Pandemie. In U. Dittler & C. Kreidl (Hrsg.). Wie Corona die Hochschullehre verändert - Erfahrungen und Gedanken aus der Krise (p. 351-374). Wiesbaden: Springer Nature Verlag.

Herzog, W. & Makarova, E. (2020). Entwicklung und Struktur der Lehrerinnen- und Lehrerbildung in der Schweiz. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 237-246). Stuttgart: UTB.

Herzog, W. & Makarova, E. (2020). Berufsorientierung als Copingprozess. In T. Brüggemann & S. Rahn (Hrsg.), Berufsorientierung – Ein Lehr- und Arbeitsbuch (2., überarbeitete und erweiterte Auflage, pp. 73-82). Münster: Waxmann.

Keller, Ch., Makarova, E. & Döring, A. K. (im Druck). Förderung der Exploration im Berufswahlprozess mit Serious Games am Beispiel von like2be. In U. Weyland, B. Ziegler, K. Driesel-Lange & A. Kruse (Hrsg.), Entwicklungen und Perspektiven in der Berufsorientierung - Stand und Herausforderungen. Opladen: Verlag Barbara Budrich.

Makarova, E. (Ed.) (2020). Acculturation and School Adjustment of Minority Students School and Family-Related Factors (1st Edition). Abingdon: Routledge.

Makarova, E. (2020). Introduction: Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors. In E. Makarova (Ed.), Acculturation and School Adjustment of Minority Students School and Family-Related Factors (1st Edition, pp. 1-3). Abingdon: Routledge.

Makarova, E., ‘t Gilde, J., & Birman, D. (2020). Teachers as risk and resource factors in minority students’ school adjustment: an integrative review of qualitative research on acculturation. In E. Makarova (Ed.), Acculturation and School Adjustment of Minority Students School and Family-Related Factors (1st Edition, pp. 4-33). Abingdon: Routledge.

Makarova, E. & Herzog, W. (2020). Geschlechtersegregation bei der Berufs- und Studienwahl von Jugendlichen. In T. Brüggemann & S. Rahn (Hrsg.), Berufsorientierung – Ein Lehr- und Arbeitsbuch (2., überarbeitete und erweiterte Auflage, pp. 271-278). Münster: Waxmann.

Schwartz, S. J., Walsh, S. D., Ward, C., Tartakovsky, E., Weisskirch, R. S., Vedder, P., Makarova, E., Bardi, A., Birman, D., Oppedal, B., Benish-Weisman, M., Lorenzo-Blanco, E. I., Güngör, D., Stevens, G., Benet-Martinez, V., Titzmann, P. F., Silbereisen, R. K., & Geeraert, N. (2020). The Role of Psychologists in International Migration Research: Complementing Other Expertise and an Interdisciplinary Way Forward. Migration Studies (published online 24 January 2020).

 

Scientific Communication:

Pfiffner, N., Wenger, N. & Makarova, E. (2021). Schulische Anforderungsprofile für die berufliche Grundbildung auf dem Prüfstand: Wie gendergerecht ist das Image der Berufe? Forschungsbericht: Ergebnisse der Analyse von Arbeitssituationen in den Anforderungsprofilen für die berufliche Grundbildung www.anforderungsprofile.ch. Muttenz: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.

 Wenger, N. & Makarova E.; unter Mitarbeit von Bieri, M., Pfiffner, N., Schürch, F. & Wepfer, L.  (2021). Schulische Anforderungsprofile für die berufliche Grundbildung auf dem Prüfstand: Wie gendergerecht ist das Image der Berufe? Dokumentation und Ergebnisse der Evaluationsstudie. Muttenz: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.

Makarova, E. & Kaqinari, T. (2020).  University teachers coping with a challenging situation – The transition from conventional teaching to online teaching: Descriptive results of the survey at the University of Basel. Muttenz: University of Basel, Institut for Educational Sciences.

 Makarova, E. & Kaqinari, T. (2020). Hochschullehrende in einer herausfordernden Situation – Der Übergang von der konventionellen Lehre zur Online-Lehre: Deskriptiver Kurzbericht. Muttenz: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.

Keller, C. & Makarova, E. (2020). Berufliches Explorieren mit dem Serious Game like2be. OloV - Die hessenweite Strategie. https://www.olov-hessen.de/interviews-fachartikel/serious-games.html.

Lindner, J., Bernhard, D. & Makarova, E. (2020). Dokumentation der Schweizer Studie im Rahmen der ländervergleichenden Studie Towards Gender Harmony – Understanding the Relationship between Masculinity Threat and Gender Equality Across Cultures. Muttenz: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.

Makarova, E., & Kaqinari, T. (2020). University teachers coping with a challenging situation – The transition from conventional teaching to online teaching: Descriptive results of the survey at the University of Basel. Muttenz: University of Basel, Institute for Educational Sciences.

Makarova, E. & Kaqinari, T. (2020). Hochschullehrende in einer herausfordernden Situation – Der Übergang von der konventionellen Lehre zur Online-Lehre: Deskriptiver Kurzbericht. Muttenz: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.

Makarova, E. (2020). Frei von Genderklischees − Herausforderungen und Potenziale für die schulische Berufsorientierung, Lernende Schule, 90, 14-17.

Makarova, E. (2020). Einblicke in das Projekt «Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache!». VSMP-Bulletin, 143, 24-25.

Makarova, E. (2020). Identitätsentwicklung in einer plurikulturellen Gesellschaft. SozialAktuell/ ActualitéSociale, 4, 16-18.

Wenger, N. & Makarova, E. (2020). «Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache!»: Gendergerechtigkeit von Lehrmitteln auf der Sekundarstufe II – Ausblick auf die Volksschule. Bündner Schulblatt, Oktober, 13.