List of Publications and Scientific
Contributions
(pdf-Download)
Leemann, J. R. & Makarova, E. (Eds.) (2023). Das Paradox von sozialer Integration und Ausschluss im Schweizer Bildungswesen. Beiträge der Soziologie. SAGW: Swiss Academies Reports, 18,1.
Keller, C., Döring, A. K., & Makarova, E. (2023). Factors Influencing the Effectiveness of Serious Gaming in the Field of Vocational Orientation. Education Sciences, 13, 16 (published online 23 December 2022).
Kaqinari, T., Makarova, E., Audran, J., Döring, A., Göbel, K. & Kern, D. (2022). A Latent Class Analysis of University Lecturers’ Switch to Online Teaching during the First COVID-19 Lockdown: The Role of Educational Technology, Self-Efficacy, and Institutional Support. Education Sciences, 12(9), 607.
Oeschger, T., Makarova, E. & Döring, A. (2022). Values in the school curriculum from teachers’ perspective: A mixed-methods study. International Journal of Educational Research Open, 3.
Neuenschwander, M. P., Hänni, S., Makarova, E. & Kaqinari, T. (2022). Hindernisse und Ressourcen eines Bildungsaufstiegs – Eine qualitative Studie mit jungen Erwachsenen mit tiefem sozioökonomischem Status und/oder Migrationshintergrund. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 44(2), 209-222.
Makarova, E. & Kassis, W. (2022). Understanding School Success of Migrant Students: An International Perspective. Education Sciences, 12(2):69, online under: https://www.mdpi.com/2227-7102/12/2/69.
Makarova, E., Lindner, J. & Wenger, N. (2021). Gendersensible Lehrmittel und Unterrichtsgestaltung: Eine Studie zur Perspektive von Physiklehrpersonen der Sekundarstufe II. In S. Burren & S. Larcher (Hrsg.), Geschlecht, Bildung, Profession – Genderfragen und Professionsentwicklung in pädagogischen Feldern (p. 106-127). Leverkusen: Barbara Budrich Verlag.
Makarova, E., Schmoelz, A., Proyer, M., Kremsner, G., Prummer, S. & Renggli, S. (2021). International Perspectives on Digital Games and Inclusion. Digital Culture & Education, 13(2), 1-5.
Keller, Ch., Doering, A. K. & Makarova E. (2021). The Potential of Serious Games to Foster Learning among Children and Adolescents with Disabilities: A Systematic Review. Digital Culture & Education, 13(2), 6-36.
Audran, J., Kaqinari, T., Kern, D. & Makarova, E. (2021). Les enseignants du supérieur face à l’enseignement en ligne « obligé ». Quels changements dans leur rapport au numérique éducatif ? Distances et médiations des savoirs, 35, 1-13.
Kaqinari, T. Makarova, E., Audran, J., Doering, A. K, Göbel, K. & Kern, D. (2021). The switch to online teaching during the first COVID-19 lockdown: A comparative study at four European universities. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(5), online.
Sidler, P., Kassis, W., Makarova, E. & Janouscha, C. (2021). Assessing attitudes towards mutual acculturation in multicultural schools: Conceptualisation and validation of a four-dimensional mutual acculturation attitudes scale. International Journal of Intercultural Relations, 84, 300-314.
Makarova, E., Döring, A. K., Auer, P., ‘t Gilde, J., & Birman, D. (2021). School adjustment of ethnic minority youth: a qualitative and quantitative research synthesis of family-related risk and resource factors. Educational Review (published online 15 April 2021).
Bosson, J. K., Jurek, P., Vandello, J. A., … Makarova, E., … et al. (2021). Psychometric Properties and Correlates of Precarious Manhood Beliefs in 62 Nations. Journal of Cross-Cultural Psychology (published online March 4, 2021).
Göbel, K., Makarova, E., Neuber, K. & Kaqinari, T. (2021). Der Übergang zur digitalen Lehre an den Universitäten Duisburg-Essen und Basel in Zeiten der Corona-Pandemie. In U. Dittler & C. Kreidl (Hrsg.). Wie Corona die Hochschullehre verändert - Erfahrungen und Gedanken aus der Krise (p. 351-374). Wiesbaden: Springer Nature Verlag.