Leadership of the Project

Towards Gender Equality in Education

Analyzing Teachers᾽ Preconceptions about Gender

The Swiss study is part of the cross-cultural comparative study Towards Gender Harmony – Understanding the Relationship between Masculinity Threat and Gender Equality Across Cultures.

The project is supported by a HARMONIA 9 grant from the National Science Centre in Poland (2017/26/M/HS6/00360) awarded to Dr. Kosakowska-Berezecka, University of Gdansk.

Abstract:

The Swiss study Towards Gender Equality in Education – Analyzing Teachers᾽ Preconceptions about Gender is part of the cross-cultural comparative study Towards Gender Harmony – Understanding the Relationship between Masculinity Threat and Gender Equality Across Cultures.

 

 The overall objectives of the cross-cultural project are:

  • to collect data from at least 40 countries to determine how people think about men and women today and which behaviors and traits are expected of them and
  • to examine the universality of gender stereotypes about men who, according to results of research (carried out so far mainly within Western cultural contexts) must conform to norms such as agency, dominance, a pursuit of high social status, and avoidance of femininity.

The additional objectives of the Swiss study are:

  • to contribute the Swiss data to the large cross-cultural comparative study, 
  • to analyze preconceptions about gender among prospective teachers in Switzerland,
  • to explore their gender stereotypes concerning competences of students in math, and
  • to indicate prospective teachers believes about female and male students’ behavior in classrooms.

Zusammenfassung:

Die Schweizer Studie Auf dem Weg zur Gleichstellung der Geschlechter in der Bildung - Analyse geschlechtsbezogener Vorurteile von Lehrpersonen ist Teil der ländervergleichenden Studie Towards Gender Harmony – Understanding the Relationship between Masculinity Threat and Gender Equality Across Cultures.

 

Die übergeordneten Ziele der ländervergleichenden Studie sind:

  • Daten in mindestens 40 Ländern zu erheben, um festzustellen, wie die Menschen heute über Männer und Frauen denken und welche Verhaltensweisen und Eigenschaften von ihnen erwartet werden und
  • die Universalität von Geschlechterstereotypen über Männer zu untersuchen, die nach Forschungsergebnissen (die bisher hauptsächlich im westlichen Kulturkontext gewonnen wurden) Normen wie Entscheidungsfreiheit, Dominanz, Streben nach hohem sozialen Status und der Vermeidung von Weiblichkeit entsprechen müssen.

Die zusätzlichen Ziele der Schweizer Studie sind:

  • einen Beitrag zur ländervergleichenden Studie zu leisten,
  • Vorurteile über das Geschlecht bei angehenden Lehrkräften in der Schweiz zu analysieren,
  • ihre Geschlechterstereotypen in Bezug auf die Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in Mathematik zu untersuchen und
  • Lehrpersonenerwartungen bezüglich geschlechtsbezogener Verhaltensunterschiede im Unterricht zu erheben.