JUST PUBLISHED

Full List of Publications (pdf-Download)

Schwartz, S. J., Walsh, S. D., Ward, C., Tartakovsky, E., Weisskirch, R. S., Vedder, P., Makarova, E., Bardi, A., Birman, D., Oppedal, B., Benish-Weisman, M., Lorenzo-Blanco, E. I., Güngör, D., Stevens, G., Benet-Martinez, V.,  Titzmann, P. F.,  Silbereisen, R. K., Geeraert, N. (in press). The Role of Psychologists in International Migration Research: Complementing Other Expertise and an Interdisciplinary Way Forward. Migration Studies.


 

Makarova, E. & Keller, Ch. (2019). Berufswahl von Schülerinnen und Schülern mit Serious Games fördern: Das Spiel like2be und seine Wirksamkeit. berufsbildung – Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog, 180(73), 14-16.


 

Makarova, E. & Wenger, N. (2019a). Gendergerechtigkeit in Lehrmitteln für naturwissenschaftlichen Unterricht: Handreichung für Lehrpersonen. Basel: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.

 

Makarova, E. & Wenger, N. (2019b). GESBI-Checkliste zur Überprüfung der Gendergerechtigkeit in naturwissenschaftlichen Lehrmitteln der Sekundarstufe II. Basel: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.


Makarova, E. (Ed.) (2019). Special Issue: Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors. Intercultural Education, 30(5).

 

Makarova, E. (2019). Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors - Introduction. Intercultural Education, 30(5), 445-447.

 

Makarova, E., 't Gilde, J., & Birman, D. (2019). Teachers as risk and resource factors of minority students’ school adjustment: An integrative review of qualitative research on acculturation. Intercultural Education, 30(5), 448-477. 


Makarova, E. (Hrsg.) (2019). Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl: Beiträge aus Forschung und Praxis. Bern: hep verlag ag.

Herzog, W., Makarova, E., Fanger, F. (2019). Darstellung der Geschlechter in einem Physik- und in einem Chemieschulbuch für die Sekundarstufe II. In E. Makarova (Hrsg.), Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl: Beiträge aus Forschung und Praxis (p. 108-127). Bern: hep verlag ag.

Teuscher, S., Makarova, E., Neuenschwander, M. P. (2019). Wie begründen Jugendliche ihre Berufswahl und wie zufrieden sind sie im Beruf? In E. Makarova (Hrsg.), Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl: Beiträge aus Forschung und Praxis (p. 27-47). Bern: hep verlag ag.

 Wenger, N. & Makarova, E. (2019). Gendergerechtigkeit von Lehrmitteln in naturwissenschaftlichen Fächern. In E. Makarova (Hrsg.), Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl: Beiträge aus Forschung und Praxis (p. 128-148). Bern: hep verlag ag.


Makarova, E., Aeschlimann, B. & Herzog, W. (2019). The gender gap in STEM fields: The impact of the gender stereotype of math and science on secondary students’ career aspirations. Frontiers in Educational Psychology (published online July 10th).

Makarova, E., Lindner, J. & Wenger, N. (2019). Geschlechtergerechtigkeit von

   Lehrmitteln. vpod bildungpolitik – Zeitschrift für Bildung, Erziehung und Wissenschaft, 211, 5-6.

Driesel-Lange, K., Makarova, E. & Kieslich, K. (2019). Bildung über Berufe mit Serious

Games? Potenziale zur Förderung gendersensibler Berufsorientierung. In F. Gramlinger, A. Ostendorf, C. Iller, K. Schmid &, G. Tafner (Hrsg.), Bildung = Berufsbildung?! (p. 353 - 366). Bielefeld: wbv.


INVITED TALKS

Makarova, E. (2019). Heterogenität: Gibt es einen gemeinsamen Nenner? Referat am Kantonalen Fachschaftstag der Mathe­matik- und Physiklehrkräfte. Burgdorf, 3. Dezember.

Makarova, E. (2019). Discussant at the Symposium Person-Environment Congruence and related constructs as predictors of career choices and behavior at the 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, August 12 – 16.

 Makarova, E., Wenger, N. & Lindner, J. (2019). Gender portrayal in science textbooks for upper secondary education: A qualitative study. Paper presented at the V Latin American Regional Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP). San José, 16 – 19 July.

Makarova, E. & Driesel-Lange, K. (2019). Digitale Spiele und Geschlecht: Einsatz von Serious Games in der schulischen Berufsorientierung. Konferenz Serious Games for a Humane Europe. Wien, 13. Juni.

Makarova, E. (2019). Was tragen die Gender Studies zur interdisziplinären Herangehensweise in der erziehungswissenschaftlichen Forschung bei? Deutschschweizer Doktorierendenkolloquium. Basel, 06 – 07 Juni.

Makarova, E. (2019). Who are at-risk of low school engagement and high truancy? A cross-sectional study in schools with a high proportion of students with a migration backgroundV International Forum on Teacher Education at the Kazan Federal University. Kazan, 29-31 May.

Makarova, E. (2019). Discussant at the R/EQUAL Kick-off Event Exploring (Re-) Qualification Measures for Internationally Trained Teachers in Germany, Sweden and Austria. Vienna, 7. March.

Makarova, E. (2019). Frauen und MINT: Determinanten der Berufs- und Studienwahl im schulischen Kontext. Vortrag an der Weiterbildungsveranstaltung MINT und Gender für Gymnasiallehrpersonen im Kanton Luzern. Luzern, 12. März.

Wenger, N. & Makarova, E. (2019). Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache! Geschlechtergerechtigkeit von Lehrmitteln auf der Sekundarstufe II Geschlechtergerechtigkeit von Lehrmitteln auf der Sekundarstufe II. SATW-Tagung «Frauen in Technik und Informatik – Potenzial nutzen». Bern, 29. Januar.


PROJECTS


The Formation of Children's Values in School:

A Study on Value Development Among Primary School Children in Switzerland and the United Kingdom

April 2020 - March 2024

Project Leaders: Makarova Elena (Universität Basel, Switzerland), Anna K. Döring (University of Westminster, UK) & Anat Bardi (The Royal Holloway University of London, UK)

Collaborators: Julie Lee (The University of Western Australia) & Maya Benish-Weisman (University of Haifa, Israel)


How gender-equal are images of occupations?

The Swiss Federal Office for Gender Equality (FOGE) supports the project with grants under the Equal Opportunities Act

 


Towards Gender Equality in Education – 

Analyzing Teachers᾽ Preconceptions about Gender

The Swiss study is part of the cross-cultural comparative study Towards Gender Harmony – Understanding the Relationship between Masculinity Threat and Gender Equality Across CulturesThe project is supported by a HARMONIA 9 grant from the National Science Centre in Poland (2017/26/M/HS6/00360) awarded to Dr. Kosakowska-Berezecka, University of Gdansk.